7.7 C
Hässleholm
2021-04-12
Hässleholm Näringsliv

Centrumledare Jönsson är positiv trots de tuffa pandemitiderna

Johan Jönsson Hässleholm
NÄRINGSLIV. – I början av mars kändes det som om golvet rycktes bort under fötterna!
Johan Jönsson är centrumledare för HessleCity med uppdrag att utveckla och stärka varumärket Hässleholm. Ett tufft jobb när den normala tillvaron plötsligt tar en paus. Men han är ändå i grunden positiv.
– Det har fötts mycket ny kreativitet och nya sätt att samarbeta. Det gäller bara att hålla hoppet uppe.

Inget är sig likt men uppdraget är detsamma. Johan Jönsson har varit centrumledare i sex år. Det har varit en tid av omvandling av centrala Hässleholm.
– Det har hänt mycket och stan är utan tvekan under utveckling. Det byggs som aldrig förr. Vi kan se nyetableringar av företag och butiker, påpekar han.
Men alla de evenemang och aktiviteter som skapar gemenskap i en levande stad och stärker varumärket Hässleholm har förstås hamnat i strykklass under de senaste nio månaderna.
– Ja, ärligt talat kom det som en chock när coronaviruset spred sig. Perioden mars-april var oerhört påfrestande. Den innebar arbetsdagar på uppåt 15 timmar. Alla aktörer i stan var inblandade. Men framåt sommaren kändes det trots allt bättre, säger Johan och tillägger:
– HessleCity arbetar nära kommunen och det ger styrka, inte minst under pandemin.

Måste tänka annorlunda
Framåt hösten kom chock nummer två och vägen mot ett öppet samhälle visade sig vara en återvändsgränd. Hela Johan Jönssons arbetsfält omringades av ännu hårdare rekommendationer och restriktioner.
– Just nu känns det som om det här är det nya normala. Vi måste tänka annorlunda. Men mitt i allt det tråkiga finns det också många positiva saker att ta med sig. Det här viruset har fött en ny stark kreativitet. Kan man inte göra saker och ting som vanligt kan man kanske göra dem på ett annat sätt…
Just nu för centrumledare Jönsson en ständig dialog med näringsidkarna. Mycket handlar om samarbete.
– Ja, vi måste undvika ”stuprörstänkande”, det fungerar inte att bara se till sina egna intressen. Det en människa gör påverkar ju också andra.

Magrare utbud i år
Tiden fram till jul brukar vara en intensiv period fylld av evenemang. Julskyltning, julmarknader, nöjesliv och välbesökta restauranger med dignande julbord. I år blir utbudet betydligt magrare.
– Julskyltningen och marknaderna är inställda. Men det kommer att finnas coronasäkrade aktiviteter som kan locka ut människor på ett annat sätt.
Johan Jönsson nämner det nyligen prisbelönade projektet ”Hittaut i Hässleholm” som ett lyckat exempel på ny kreativitet. Det drivs av Hässleholms Orienteringsklubb. Nu blir det en speciell julupplaga i samarbete med HessleCity, Sparbanken Skåne och Gallerian Hässleholm, ”Hittaut i Advent 2020”.

Hoppfull
Johan Jönsson pratar mycket om ”hopp”. Om att presentera idéer som man förhoppningsvis kan förverkliga. Möjligheten att arrangera mindre evenemang och sprida ut dem i stan borde gå att genomföra nästa år.
– Det är klart att jag helst skulle vilja ha en stor stadsfest med massor av folk men inser att den får vänta. Jag tror att vi har blivit bättre på att också hantera besvikelser det här annorlunda året.
En centrumledare måste förstås vara både optimist och realist. Johan Jönsson sammanfattar det så här:
– Jag tycker att vi ska fundera över vilken stad vi vill ha, när pandemin äntligen är över. Här har individen ett stort ansvar och jag tror faktiskt att det kommer något gott ur allt detta. Det är ju så, att varken Rom eller Hässleholm byggdes på en dag.

TEXT OCH FOTO: LASSE LINDELL

Relaterade inlägg

Sybutiken med mötet i fokus

mitthlmadmin

Digital julmarknad på Arenan

admin

Traditionellt & alternativt mathantverk med hållbart och lokalt fokus

mitthlmadmin

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs mer