20.2 C
Hässleholm
2021-06-16
Kultur

Popstad Hässleholm – “Viktigt att alla stöttar varandra”

Markan
På Markan träffar vi Patrik Nilsson, som genom sitt arbete
 för Studiefrämjandet under många år har varit en central
punkt i Hässleholms musikliv. Från att själv ha drömt om
rampljuset som 15-åring jobbar han nu mycket med att ge
 nästa generations musiker rätt förutsättningar för framtiden.

Vad det är som pågår i källaren under Markan?
Allaktivitetshuset som i dag drivs av kommunen 
har från starten sina rötter i en av Hässleholms 
historiska och tongivande musikföreningar, vars 
verksamhet kulminerade i satsningen på Siestafestivalen som
 när den var som störst lockade 12 500 besökare. Festivalframgångarna fick ett tvärt slut när ekonomin blev ett problem
 och föreningen måste försättas i konkurs sommaren 2015.
 Hösten samma år tog kommunen över drift en av fritidsgården. Tystnade musiken? Nejdå!

Inte bara ungdomsverksamhet

För Patrik Nilsson som har jobbat på Studiefrämjandet i
 Hässleholm sedan han tog studenten är det tydligt vad som 
pågår i källaren – de fem replokalerna där disponeras av Stu
diefrämjandets cirkelverksamma band.

– Vi jobbar med gruppdynamik och folkbildning. Vad är
 det som händer när människor möts, säger han. 
Nio band repar regelbundet under Markan, och sammanlagt 
har Studiefrämjandet ett 30-tal aktiva band som får hjälp med
 bland annat coachning och att fixa spelningar.

Genom att rapportera hur många timmar de har övat snabba riff, hittat for
men för skrikande gitarrsolon, programmerat feta beats eller
 tonsatt blödande poesi kan de även genom sina studiecirklar få
 ersättning som kan täcka exempelvis inköp av ny utrustning.

– Många tänker att pop och rock är en ungdomsverksam
het, men det är inte riktigt så. Vi har bandmedlemmar i 
många olika åldrar; som någon i en av de äldre grupperna
 sa: “Skillnaden mot när man var sexton är att då drack vi öl i
 replokalen – nu dricker vi kaffe.”

“Precis vad som behövdes just nu”

Med sommarens stadsfest färskt i minnet pratar vi om vikten av att låta den lokala musiken ta plats. Långt ifrån alla
 Svenska artister har startat i storstäderna och utan starkt lokalt stöd i städer som Borlänge, Robertsfors eller Växjö hade
 vi knappast känt till namn som Mando Diao, Miss Li, Sahara
 Hotnights, Frida Hyvönen eller The Ark. Eller Johan ”Familjen” T Karlsson från Hässleholm.

– Stadsfesten kändes som att det var precis vad som behövdes just nu, säger Patrik.


Studiefrämjandet förfogade över den lilla scenen vid torget
och där radades lokala band, tillsammans med en del akter
 från övriga Skåne, upp.

– Det var så kul att se att folk slöt upp. Både kompisar till 
banden och folk som vimlade på stan. Det blev en lika naturlig del av festen som stora scenen vid torget.
 Från skinnsofforna där vi sitter inne på Markan syns den nu
 nedsläckta scenen som fått ärva namnet från Siestafestivalens 
minsta scen – Klubb Casa.

– Här har vi proffsigt ljud och ljus, och en scen som många
 stora svenska artister har stått på. Det finns fortfarande goda
 förutsättningar för ett starkt musikliv i Hässleholm. Det finns
 mängder av fantastiska musiker i stan, vi behöver bara få dem
 att samarbeta.

Third n's Fist
Lokala Third n’s Fist
spelade förband när
LOK fyllde Markan 1999.
Patrik Nilssons band Simon
Surfer & the Dolphineers
Patrik Nilssons band Simon
Surfer & the Dolphineers från
en musik Direkt-uttagning 1999.
Martin Wetterstrand,
sångare i LOK
Martin Wetterstrand,
sångare i LOK inför ett
smockfullt Markan 1999.

Hur väcktes ditt engagemang för lokal livemusik?
– Jag började ju som rockstjärna, skrattar Patrik.
– Vi var väl 15, och en polares brorsa repade på Perrong 23.
 De hade fått möjlighet att vara förband åt ett band som hette
 Naked. Vi gick dit och kollade, och där ville vi också stå. Polarens brorsa fixade så att vi kunde börja repa och snart stod
 vi som förband till bandet Sans Plomb.


Vad är det som gör Hässleholm till en bra musikstad?

– En sak som gjort en stor skillnad gentemot andra kom
muner är att vi haft väldigt aktiva, idéellt drivna arrangörs-
föreningar. Vi har varit några som blivit väldigt bra på att arrangera och se till att de lokala banden alltid haft någonstans 
att spela.

Ett tag fanns det en rätt naturlig ”karriärsstege” där
 man som band kunde börja på Markans öppna scen (Klubb
Fredag), gå vidare till förbandsspelning på Perrongen, spela 
på Sommarfesten eller festival Blå och sedan komma tillbaka
 som förband till ett större band på Markan.

En sten bygger inget hus

För att ge bästa förutsättningar för ny musik att blomstra är
 det dock saker som måste förändras, bland annat inom studiefrämjandet, menar Patrik.
– Vår cirkelverksamhet bygger på att man är minst tre perso
ner, men idag är det långt ifrån självklart att man börjar göra 
musik genom att gå ihop några personer med bas, två gitarrer,
 trummor och sång. Många sitter hemma och gör musik och
 när det börjar bli aktuellt med spelningar sätter man ihop ett
 band för att kunna framföra det live.

Den tid som artister lägger på att göra saker själva kan vi inte stötta genom våra cirklar.
 Den digitala arenan, där det är lättare än någonsin att både
 spela in och nå ut med sina låtar utan skiv- eller bokningsbolag i ryggen har också förändrat förutsättningarna. Även
 snabba vägar till rampljuset som funkar för ett fåtal men ef
tersträvas av många, till exempel Idol, har skapat nya ideal.


– Jag tycker inte att något är rätt eller fel, men det blir lätt att 
man har en byggsten som man polerar och fixar till så att den
b lir skitsnygg… men den räcker ju inte för att bygga ett helt 
hus med, säger Patrik.
– Vår snyggaste byggsten är de traditionella rockbanden, men
 vi måste vidga oss. Jag tror att tidigare har band varit bättre på
att supporta varandra.

Hässleholms styrka som musikstad har
 varit att det har funnits en grund där folk har hjälpt varandra. 
Blev man av med en basist så fanns nån annan som kunde kliva in. Förebilder och musiker med erfarenhet kunde hjälpa till
 med sånt som är viktigt när man är ny.

Vi har också lite mer av
ett nördsamhälle idag där många har väldigt specifika intressen. Den andan som rådde när alla band supportade varandra
 och gick på spelningar för att man gillade musiken, eller för att
 kunna säga att vi är minsann bättre än dom där, gjorde att man
 blev lyhörd för allt nytt – och ibland började gilla sånt man inte
 alls trodde. Den andan kan jag sakna i dag.

Familjen
Johan ”Familjen” T Karlsson, 20 år gammal under en konsert på Markans scen innan den byggdes om.
Entombed
Många kända svenska band har spelat på
Markans scen. Här Entombed 2003.

Ett axplock ur Hässleholms musikliv

Några av de band som i dag aktivt repar med stöd från studiefrämjandet i Hässleholm är:
Alpaca Dream
, The Jackdaws
, Wicked Wendy
, Waterhill
, Erik Hörberg Band
, 2Friends
, Snow I.U.
, 2 Far South
, Authority
, L.O.O.M.
, Vaddå
, Mind & Matter
, Bad Combination
, Utflykten
, Necrovation
, No Notion
, Carry A Stone
, Crunchy Stew
, Rocking Wildimals
, SiRo.

Text Erik Johannesson
Foto Markans Bildarkiv

Relaterade inlägg

VÄGVISARE PÅ MINNENAS AVENYER

mitthlmadmin

Det började som en familjehistoria för 150 år sedan

admin

Stjärnor
- familjeföreställning på PULSEN

mitthlmadmin

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs mer